شنبه ۲۴ آذر ۰۳

اصول حقوق بشر در سوره اخلاص

هرکه خود را شناخت همه چیز راشناخت. امام علی (ع) -------------------- www.khanjany.org

اصول حقوق بشر در سوره اخلاص

۵ بازديد

اصول حقوق بشر در سوره اخلاص


چھار رکن سوره


957 – چھار رکن سوره توحید ھمان چھار رکن وجوداست و انسان تنھا موجود عالم ارض و کائنات است‌ که دارای وجود است زیرا خلیفه خداست یعنی جانشین وجود است . و لذا این چھار رکن ھمانا حقوق وجود است و یا حقوق وجودی بشر است و ھر سخن و منطق و فلسفه و مذھب و رفتار و عملی که این چھار رکن حقوق بشر را تضعیف یا تخدیر و تحقیر و تحمیر و تزویر و تضلیل و تکفیر نماید مشرکانه است‌ و ظلم
است .

اصل اول


٩۵٨ -اصل اول و حقوق بشر توحیدی ھمان اصل احدیت است یعنی یکتائی و یگانگی وجود ھر فرد بشری . یعنی برای اثبات یا تعریف و تحقق وجود انسان ھر عنصر دیگری به آن اضافه شود شرک است حتّی اگراین عنصر خدا باشد و اتفاقاً اضافه کردن خدا به وجود انسان بزرگترین شرک و ظلم است‌ ھمانطور که خود خداوند در کتابش فرموده است که خدای ذھنی و خدای دور از انسان و غیر از انسان ھمان شرک و ظلم عظیم است مگر اینکه خداوند عین انسان و عین وجود او باشد و غیر انسان نباشد یعنی از رگ گردن به او نزدیکتر باشد یعنی ذات انسان باشد .
٩۵٩ -اضافه کردن ھر چیزدیگری به وجود انسان بعنوان امری واجب که بدون آن وجود به ھلاکت می رود شرک است مثل تکنولوژی ، بیمه ، پول ، جواهرات و غیره . حق احدی انسان در تنھایی محض آشکار و اثبات می شود .

اصل دوم


٩۶٠ -اصل دوم حقوق بشر توحیدی ھمان صمدیت است یعنی متکی به ذات و بی نیاز و کافی بخود . پس ھر نیازی که انسان را مجبور و تحقیر نماید شرک است چه مادی و چه عاطفی و چه علمی و فنی و غیره . حق صمدی انسان در فقر با فخر اثبات و متجلی می شود .

اصل سوم


٩۶١ -اصل سوم حقوق بشر توحیدی انسان لم یلد و لم یولد است . یعنی انسان موجودی بی علت و معلول و بی پس و پیش و بی گذشته و آینده است و مبرّای از این بستگی ھاست و این اصل استقلال و آزادی وجود است از ھر جبری مثلآ جبر ژنتیک ، جبر تاریخ ، جبر جامعه ،جبرجنسی ، جبر طبیعی و جبرھای غریزی و غیره .

اصل چهارم


٩۶٢ -اصل چھارم حقوق بشر توحیدی ولم یکن له کفواً احد است که اصل بی تایی مطلق است‌ که منطق قیاس و تشبیه و تقلید را باطل می سازد و ھر انسانی را مظھر تجلی منحصر به فرد پروردگار می نماید .
٩۶٣ -ھر یک از این چھار اصل حقوق بشر توحیدی یکی از وجوه و تجلی حقیقت توحید است‌ یعنی چھار تجلی از توحید داریم .
٩۶۴ -این چھار وجه از توحید وجود ھمان چھار وجه از حقیقت قرآن است که کتاب وجود است که قبلاً به نقل از رسول اکرم ذکر شد : ظاھر ، باطن ، حد و مطلع !

٩۶۵ -احدیت ، توحید ظاھر است که ھمان توحید موجودیت و حیات دنیوی و فیزیکی و غریزی و صوری انسان است .
٩۶۶ -صمدیت ، توحید باطن است که توحید صفات و کمالات است .
٩۶٧ -لم یلد و لم یولد توحید حدّ است که حدّ وجود انسان را با نفی پس و پیش و علت و معلول و والد و ولد و نژاد و قومیت و طبیعت و غیره اثبات می کند .
٩۶٨ -و لم یکن له کفواً احد ، توحید مطلع است که توحید تجلّی جمال حق است که در ھر انسانی بی تاست و این بی تایی ھم بی نھایت جلوه دارد از منظر بی نھایت شاھدھای انسانی دیگر که قبلاً ذکرش رفت .
٩۶٩ -از منظر این چھار رکن توحید وجود انسان می توان چھار سوی ھجوم شرک و تعلقات مشرکانه بشر را به تمام و کمال شناسایی نمود و نفی و تسبیح کرد.

منبع: کتاب توحید عملی ،تالیف استاد علی اکبر خانجانی

دانلود کتاب 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.